Dokument Dikasteria pro nauku víry schválený Svatým otcem se nevyjadřuje k nadpřirozenosti, ale uznává hojné duchovní plody spojené s medžugorskou farností a chrámem Královny míru. Obsah poselství hodnotí celkově pozitivně, připojuje však určitá upřesnění.

„Nastal čas uzavřít dlouhou a složitou záležitost duchovních fenoménů v Medžugorji“. Těmito slovy kardinál Víctor Manuel Fernández, prefekt Dikasteria pro nauku víry, uvádí nótu věnovanou známému poutnímu místu v Medžugorji. Text schválený papežem Františkem uznává dobré duchovní plody spojené s medžugorským fenoménem a opravňuje věřící, aby se jej drželi, jelikož se „v Božím lidu nerozšířily žádné negativní nebo rizikové dopady“. Pozitivní je rovněž celkové hodnocení medžugorských poselství. Vatikánský úřad pro nauku víry však upřesňuje některé výrazy, které se v nich objevují.

Podpora zdravého života z víry

„Pozitivní plody se projevují především jako podpora zdravého praktikování života z víry“ v souladu s tradicí církve. Dochází k „hojným obrácením“ lidí, kteří objevili nebo znovuobjevili víru; k návratu ke zpovědi a svátostnému přijímání, probouzejí se četná povolání, dochází ke smíření mezi manželi a k obnově manželského a rodinného života. Hlášena jsou také „četná uzdravení“. V medžugorské farnosti se konají adorace, modlitby, semináře, duchovní cvičení a setkání mládeže. Vznikla také charitativní díla, která se starají o sirotky, drogově závislé, postižené, a do svatyně putují rovněž skupiny pravoslavných křesťanů a muslimů.

Výzvy k míru

Nóta dikasteria dále rozebírá hlavní aspekty poselství, počínaje výzvámi k míru, chápaným nejen jako nepřítomnost války, ale také v duchovním, rodinném a sociálním smyslu. Panna Maria si přisuzuje titul „Královna míru“, totiž míru, který je plodem prožívané lásky, jež „znamená také lásku k těm, kdo nejsou katolíky“. Tento aspekt je dobře pochopitelný „v ekumenickém a mezináboženském kontextu Bosny, poznamenané strašlivou válkou se silnými náboženskými prvky“.

Maria ukazuje k Bohu

Často se objevuje výzva k důvěřivému odevzdání se Bohu, který je Láska: „Můžeme rozpoznat jádro poselství, v nichž Panna Maria nestaví do středu sebe sama, nýbrž ukazuje se plně orientovaná na naše spojení s Bohem“. Kromě toho se „Mariina přímluva a působení jeví jako jasně podřízené Ježíši Kristu jako původci milosti a spásy v každém člověku“.

Výzvy k obrácení

V poselstvích se pak neustále opakuje “výzva k opuštění světského životního stylu a přílišného lpění na pozemských statcích a četné pobídky k obrácení, které umožňuje skutečný mír ve světě“. Zdá se, že obrácení je jádrem medžugorského poselství. Je zde také „naléhavá výzva nepodceňovat závažnost zla a hříchu“ a brát vážně Boží pobídku k boji proti zlu. Zásadní je také role modlitby a postu, stejně jako ústřední místo mše svaté a hledání konečného smyslu existence ve věčném životě.

Nezbytná objasnění

Druhá část dokumentu zdůrazňuje, že „několik málo“ poselství se mohou jevit jako „spojená se zmatenými lidskými zkušenostmi“, i když některé chyby nemusí být „způsobeny špatným úmyslem, ale subjektivním vnímáním jevu“. V některých případech se zdá, že „Panna Maria projevuje jisté podráždění z toho, že některé její pokyny nebyly následovány; upozorňuje na hrozivá znamení a na možnost, že se již nebude zjevovat“. Jiná poselství však nabízejí správný výklad: „Ti, kdo činí katastrofické předpovědi, jsou falešní proroci. Říkají: 'V takovém a takovém roce, v takový a takový den dojde ke katastrofě'. Vždy jsem říkala, že trest přijde, pokud se svět neobrátí. Proto všechny vyzývám k obrácení“ (15.12.1983).

Maria slouží Pánovu plánu

Pak jsou tu poselství pro farnost, v nichž Panna Maria jako by chtěla mít kontrolu nad některými detaily duchovní a pastorační cesty. Jindy se poselství „týkají žádostí ‚nepravděpodobného nadpřirozeného původu‘, kdy Panna Maria dává příkazy ohledně termínů, míst, praktických záležitostí a rozhoduje o běžných věcech”. Nakonec je to však sama Panna Maria, která svá poselství relativizuje tím, že je podřizuje „nepřekonatelné hodnotě Slova zjeveného v Písmu svatém“: „Nehledejte mimořádné věci, ale raději si vezměte evangelium, čtěte ho a všechno vám bude jasné“ (12.11.1982). Nóta také označuje za problematická ta poselství, která Panně Marii připisují výrazy „můj plán“, „můj projekt“, slova, která „by mohla být matoucí. Ve skutečnosti vše, co Maria dělá, vždy slouží Pánovu plánu“. Je třeba vyvarovat se chyby, že bychom Marii přisuzovali „místo, které je jedinečné a patří výlučně Božímu Synu“.

Veřejný kult je povolen

Přestože ve shodě s posledními směrnicemi ohledně nadpřirozených jevů dnes zveřejněná nóta neznamená deklaraci o nadpřirozenosti, a tedy nikdo není povinen v ni věřit, nihil obstat vydané mostarským biskupem po dohodě se Svatým stolcem naznačuje, že věřící „mohou prostřednictvím této duchovní nabídky získat pozitivní podněty pro svůj křesťanský život, a proto povoluje veřejný kult“. Nóta také upřesňuje, že pozitivní hodnocení většiny medžugorských poselství „neznamená deklaraci o jejich přímém nadpřirozeném původu“. Církevní autority míst, kde jsou přítomna, jsou vyzvány, aby ocenily jejich pastorační hodnotu a „také podporovaly šíření této duchovní nabídky“. Nakonec dikasterium vyzývá ty, kdo se vydávají do Medžugorje, aby tam neputovali kvůli “setkání s údajnými vizionáři, nýbrž kvůli setkání s Marií, Královnou míru“.

Zdroj: Vatican News, polská sekce

www.cirkev.cz